Islam melarang isteri keluar rumah tanpa kebenaran suami; tetapi dalam masa yang sama, adalah satu larangan dalam Islam juga, sekiranya suami terlalu mengongkong Isteri sehingga tidak membenarkan langsung isteri keluar dari rumah.
Memahami ini, jelas kepada kita, Islam tidak sahaja memberikan hak kepada pihak suami sahaja, tetapi dalam masa yang sama, hak pihak isteri juga diberikan keadilan sama.
Seorang penjual mempunyai hak ke atas barang yang hendak dijual. Pun begitu, penjual itu tidak boleh meletakkan harga sewenang-wenangnya, kerana penjual mesti menjaga hak pembeli juga.
Serupa juga dengan pimpinan atasan. Islam meletakkan kewajipan orang bawahan memberi ketaatan kepada pemimpin. Pun begitu, pemimpin wajib juga menjaga hak orang bawahan.
Tidak menipu, tidak melakukan kezaliman, tidak mengkhianati, tidak menyeleweng, tidak berat sebelah dan sebagainya merupakan cara untuk pimpinan menjaga thiqah.
Justeru, apabila Pimpinan atasan sudah menjaga thiqah, barulah orang bawahan wajib memberi wala'. Tanpa thiqah dari pihak atasan, maka tiada wala' terhadap pimpinan atasan. Bermakna, thiqah itu datang dari pimpinan atasan. Wala' itu datang dari orang bawahan. Kedua-dua perkara wajib seiring dan sejalan.
Jika pimpinan atasan tidak menjaga thiqah, lalu mewajibkan kepada orang bawahan memberi wala', ini bukan konsep wala' dalam Islam, tetapi ini adalah 'wala' ala paderi di zaman Karl marx'.
JANGAN ROBOHKAN DOKTRIN WALA', TAAT DAN THIQAH.
Wala’, taat,
thiqah adalah kalimah yang begitu popular dalam gerakan Islam seperti Pas.
Doktrin inilah yang menjadikan asas dan tiang kepada perjuangan Pas sehingga
mampu bertahan sampai hari ini. Setiap ahli Pas sudah berbai’ah ketika mengisi
borang ahli Pas. Walaupun ada pemimpin yang cabut lari, ahli tetap bersama
dengan roda putaran Pas. Mereka tetap dengan Pas, kerana mereka taat selagi
pemimpin tidak menyeleweng dengan menyertai pihak musuh.
Mereka sudah
diajar oleh baginda Nabi SAW ketika melakukan Baiat al-Aqabah yang terkenal
sebelum baginda berhijrah. Rasulullah SAW bersabda Maksudnya,
“Berbaiahlah
kepadaku di atas ketaatan dan mendengar (perintah) di atas cergas dan malas,
bersedia bernafkah (memberi sumbangan harta benda) di masa susah dan senang,
menyuruh kepada yang baik dan mencegah kemungkaran, bangun untuk menegakkan
agama Allah swt tanpa mengendahkan celaan orang yang mencela, dan kamu berbaiah
untuk menolongku apabila aku tiba ke negeri kamu dan mempertahankan aku apa
yang kamu lakukan untuk mempertahankan diri kamu sendiri, isteri-isteri kamu
dan anak-anak kamu, jadi untuk kamu ialah balasan syurga”.
Hebat macam
mana seorang pemimpin kalau ia telah keluar dari Pas ia tidak akan ditaati.
Contoh yang boleh kita lihat Datuk Asri Haji Muda orang yang hebat ketika itu
dengan kelicikan berpolitik dan seorang pemidato yang ulung di negara ini. Tetapi
apabila beliau keluar daripada Pas maka ia menjadi melukut di tepi gantang.
Apakah kita
hendak kata bodoh kepada ahli Pas yang wala’ kepada arahan pimpinan apabila
calon yang bertanding di kawasan itu bukan calon Pas. Walaupun peringkat
jentera parti bermatian mahu calon Pas yang bertanding. Tetapi kepimpinan tetap
juga hendak meletakkan calon di kalangan rakan Pakatan Rakyat (dulunya Barisan
Alternatif).
Walaupun
peringkat akar umbi tahu bahawa kekuatan jentera dan ahli di tangan Pas. Tetapi
apabila keputusan sudah dibuat maka ia dipatuhi oleh ahli Pas. Mereka
bertungkus lumus untuk memastikan calon rakan menang. Semuanya ini adalah
contoh wala dan thiqah kepada pemimpin.
Dalam
berjamaah mana ada keputusan yang diputuskan oleh jamaah semuanya ahli
bersetuju. Kalau hendak tunggu semuanya bersetuju maka tidak akan bertemu
keputusan.
Sama seperti
dalam syarikat mana ada keputusan yang 100% di setujui oleh ahli mesyuarat.
Hatta di zaman nabi SAW pun apabila keputusan diputuskan oleh nabi SAW ada yang
tidak berpuas hati contohnya, peristiwa pembahagian ghanimah selepas daripada
peperangan Hunaian.
Rasulullah
SAW telah berkenan untuk menyerahkan ghanimah kepada orang Quraisy yang baru
memeluk Islam. Tindakan ini telah menyebabkan kaum Ansar kurang senang dan ada
antara mereka mengatakan;
“Semoga
Allah mengampuni Rasul-Nya, dia memberi Quraisy dan membiarkan kita padahal
pedang-pedang kita masih menitiskan darah mereka”
Rasulullah SAW
mendengar berita tersebut dan baginda mengumpul kaum Ansar dan bersabda;
“Hai kaum
Ansar, aku telah mendengar perkataan kamu! Bukankah ketika aku datang kamu
masih dalam keadaan sesat kemudian Allah memberikan hidayah kepada kamu dengan
perantaraan aku? Bukankah ketika itu kamu saling bermusuhan kemudian Allah
menyatukan hati kamu dengan perantaraan aku? Bukankah ketika itu kamu masih
hidup menderita kemudian Allah mencukupkan kamu dengan perantaraan aku?”
Setiap kali
Rasulullah saw bertanya, mereka menjawab,
“Benar!
Sesungguhnya Allah dan RasulNya lebih pemurah dan utama”.
Rasulullah SAW meneruskan,
“Hai kaum
Ansar, apakah kerana kamu marah kerana tidak menerima sampah dunia yang tiada
nilainya? Dengan “sampah” itu aku hendak menjinakkan suatu kaum yang baru
sahaja memeluk Islam sedangkan kamu semua telah lama Islam. Hai kaum Ansar,
apakah kamu tidak puas melihat orang membawa pulang kambing dan unta sedangkan
kamu pulang membawa Rasulullah saw? Demi Allah, apa yang kamu bawa pulang adalah
lebih baik dari apa yang mereka bawa.”
Ini berlaku
di zaman nabi SAW yang masih menjadi contoh yang hidup pada ketika itu. Maka
apalah sangat di zaman kini yang semakin jauh daripada contoh nabi SAW.
Kerana
itulah perjuangan Pas memastikan keimanan sentiasa menjadi tulang belakang
dalam perjuangan Pas yang dapat membentuk jiwa dan roh yang hidup dengan sinar
islam. Kerana dalam perjuangan yang panjang dan jauh pasti akan hanya
mendatangkan keletihan bagi jiwa-jiwa yang tidur dan lemah, kosong daripada
nilai keimanan.
Namun
diyakini, jiwa yang hidup dan tersinar darinya pancaran Islam yang tidak putus
pasti akan dapat mendatangkan kekuatan yang akan memastikan setiap ahli itu
akan terus berada di dalam jalan juang yang panjang dan jauh ini. Dalam medan
pertempuran kita menghadapi musuh, kita memerlukan persiapan dari pelbagai
segi:
-Bilangan
yang cukup
-Keperluan
yang lengkap
-Kesediaan
fizikal yang mantap
Namun jangan
kita lupa akan persiapan dasar yang paling utama iaitu ketaqwaan dan keimanan.
Maka jangan
kita abaikan bekalan paling utama dalam perjuangan kita iaitu tarbiyah
ketuhanan. Kerana ini adalah pendorong yang dijanjikan jaminan kejayaan oleh
Allah sebagaimana firmannya:
“Sesungguhnya
Allah beserta orang-orang yang bertaqwa dan orang-orang yang berbuat kebajikan”
(An-Nahl:128)
“Katakanlah:
Semuanya (datang) adalah dari sisi Allah” (An-Nisaa:78)
Kalau
pemimpin tidak ikhlas mereka akan lari, kerana Pas bukan sesuai untuk orang
jahat. Jangan pula kita menuduh bahawa wala’ , thiqah ini candu dalam Pas untuk
membolehkan pemimpin melalikan pengikut.
Ini satu
tuduhan yang berat. Perlu disedari kebanyakan ahli Pas ini mereka juga
pemimpin, sekurang-kurangnya pemimpin di peringkat cawangan atau lajnah. Kalau
kita tidak taat nanti orang pula tidak taat kepada kita, akhirnya yang hancur
ialah Pas, yang ketawa ialah umno BN. Walaupun kita marah kepada pemimpin
tetapi jangan kita merobohkan “Intitusi” wala’ taat dan thiqah.
Kita boleh
melahirkan rasa tidak puas hati kepada jamaah di majlis yang sepatutnya
(mesyuarat atau perjumpaan), tetapi bukan dalam blog. Menceritakan keaiban
parti dalam blog sama seperti mendedahkan keaiban suami isteri kepada musuh dan
musuh akan adu domba supaya ia menceraikan isteri dan dia akan berkahwin dengan
bekas jandanya.
Faedah Taat,
wala’ dan thiqah - Ahli dapat menunai tugas mengikut arahan parti supaya tidak
menyalahi strategi parti
·
Pas mampu
mengerahkan ahli untuk turun demo yang besar seperti BERSIH, Mansuh ISA, PPSMI
·
Pas mampu
mengerahkan tenaga dalam setiap kali pilihanraya tanpa diupah -Supaya tidak
timbul jamaah dalam jamaah.
·
Dapat
bertindak secara jama’i bukan individu. -Supaya kesannya terasa kepada jamaah
dan masyarakat kerana ia dilakukan oleh parti.
·
Seandainya
berlaku kegagalan ia ditanggung oleh jamaah bukan oleh individu.
·
Dapat
mengimbangkan di antara sikap yang berbagai-bagai di dalam parti, kerana ada
orang yang keterlaluan, ada orang yang lambat dan ada yang sederhana.
Sejarah
membuktikan mereka tidak taat, wala’ dan thiqah kepada jamaah akhirnya
menyertai umno. Teringatkah kita tokoh-tokoh seperti Ustaz Mohd Nor Idris,
Ustaz Mustafa Taib, Wan Ismail Machang yang lantang mengkritik Pas dan pemimpin
kerana bertahalluf dengan Parti Semangat 46 kerana parti ini adalah warisan umno.
Akhirnya mereka bersama dengan umno apabila Pas berpisah dengan parti Semangat
46.
Adakah mampu
Pas untuk melakukan demikian kalau kita cuba memusnahkan “institusi doktrin”
yang sudah lama dibina. Umno gagal merobohkannya daripada luar, jangan pula
kita sendiri yang hendak membantu merobohkan. Umno gagal hendak membina doktrin
ini, mereka hanya boleh hidup dan bernafas dengan wang dan kuasa sahaja. Umno
tidak ada wala’, taat dan thiqah, tetapi Pas ada perkara ini.
Sumber di petik dari : pasjerai.com
Kesimpulan:
Pemimpin sesebuah jemaah Islamiah seperti PAS perlu menghormati segala hak orang bawahan sebelum mereka memohon atau meminta orang bawahan mereka memberikan wala' kepada mereka. Pemimpin juga perlu ada sifat amanah, wala' dan thiqah kepada pemimpin yang lebih atas dan adil kepada orang bawahan. Jika pemimpin itu sendiri menunjukkan sifat tidak amanah, kepimpinan yang lemah, korup dan tidak adil maka tidak layak untuk diberikan wala'
Namun begitu sebagai orang bawahan sesebuah jemaah Islamiah seperti PAS kita wajib memberikan wala' kepada pemimpin kita dan sekiranya kita ingin menegur pemimpin kita haruslah kena pada tempatnya dan betul pada salurannya kerana PAS mempunyai mesyuarat, perjumpaan, liqa' fikri dan muktamar sebagai medan ahli menegur pemimpin dan menurunkan pemimpin yang seumpama "duri dalam daging atau gunting dalam lipatan". Bukan di dalam blog dan sebagainya sehingga membuka segala rahsia jemaah dan merugikan jemaah dalam perjuangan menegakkan Islam dimuka bumi Allah ini.
Wallahuallam,
Takbir...
Wallahuallam,
Takbir...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan